نازل فواره آب
نوشته شده توسط : estakhrbama

نازل فواره آب وسیله‌ای است که برای کنترل جهت یا مشخصات جریان سیال (به خصوص برای افزایش سرعت) به هنگام خروج یا وارد شدن از یک لوله ی محصور استفاده می شود.
نازل فواره آب اغلب به صورت یک لوله با سطوح مقطع متغیراست ومی‌تواند برای هدایت یا اصلاح جریان سیال (مایع یا گاز) به کار رود. آن ها به طور معمول برای کنترل میزان جریان، سرعت، جهت، شکل، و یا فشار جریانی آبی است که از آن‌ها پدیدار می شود، استفاده می‌شوند.

در یک نازل فواره آب، سرعت سیال با  انرژی فشار آن افزایش می‌یابد. در هنگام طراحی یک نازل فواره آب، یکی از مهم‌ترین معیارها انتخاب و استفاده از سری چشمه نازل هاست. این سری ها در فواره های مسکونی و یا تجاری در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند و تاریخ بکارگیری آن ها به صدها سال پیش باز می‌گردد. آن‌ها این امکان را به وجود می‌آورند تا فواره‌ها جریان آبی خیره‌کننده ایجاد کنند که به ارتفاع چند متری به هوا پرتاب می‌شوند که تاثیر بسیار زیادی در گیرایی و جذابیت فواره ها به همراه خواهد داشت. استفاده از فواره های دکوری در مکان هایی چون باغ ها و ساختمان های تجاری همیشه فضایی حیرت انگیز را با اضافه کردن ارتفاع، حرکت و جریان آب به آن مکان می دهد.

فواره‌های مدرن طیف گسترده‌ای از الگوهای ایجاد جریان را ارائه می‌دهند و به شما این امکان را می‌دهند که مجسمه‌های آبی منحصر به فرد ایجاد کنید که به عنوان عنصری مورد علاقه یا چشم انداز اصلی مکان استفاده شده باشند. 

 نازل فواره آب و سری آن ها معمولا از جنس پلاستیک، برنج و دیگر فلزات غیر خورنده شکل می‌گیرد. قیمت‌ها و کیفیت می‌تواند متفاوت باشد و بسته به نوع و جنس نازل دارد. به طور کلی، نازل ها بسیار متفاوت بوده و طیف وسیعی از الگوهای جریان آب را دارند. در ادامه برخی از انواع مهم آن ها را بررسی خواهیم کرد:  

۱. جریان صاف و معمولی رایج ترین نوع جریان است که به راحتی به دست می‌آید چون شامل پمپاژ آب از طریق یک پیوند چشمه بدون هیچ گونه تعلقات خاص دیگر است. ظاهر بصری این سبک درست مانند جریان آبی است که از لوله باغ و یا شیر آب بیرون می آید.

۲. نازل فواره آب چند جت پرکاربردترین انواع نازل ها هستند. آن ها مقرون‌ به صرفه بوده و روند نصب آسانی دارند. آن‌ها اساسا یک سیلندر با حفره‌هایی در بالا با اندازه و الگوی متفاوت هستند. آن‌ها چندین جریان را به طور همزمان در ارتفاع‌های مختلف تولید می‌کنند و این قابلیت را دارند که آب را به سمت خارج یا درون هدایت کنند. آن‌ها از لوله‌های اتصال دهنده ی داخلی ساخته می‌شوند که از پمپ تغذیه می‌کنند.

۳. آب سفید، اصطلاحی است برای یکی از سبک هایی که امروز بسیار رایج‌تر شده‌ است. این اثر با اجازه دادن هوا به جریان آب قبل از اینکه انتهای سر فواره را ترک کند، حاصل می‌شود. این الگو به آب ظاهری کف مانند سفیدی می‌دهد که می‌تواند به خصوص در صورت استفاده از نور فلاش و چراغ موثرتر واقع شود چرا که آب به همان اندازه بازتاب نور را منعکس می‌کند.

۴. الگوی جریان ورقه ای جدیدترین نوع نازل فواره است. پمپ جت آب یک لوله شیشه‌ای شفاف دارد جریان آب مستقیم تولید شده از لوله جدا و گسسته نمی‌شود تا بتوان از آن برای ساخت الگو پرده و قطعه استفاده کرد. آن‌ها همچنین به ذرات نور اجازه حرکت آزادانه در داخل جت آب را می‌دهند.

۵. جریان آب پرده ای، این الگو جریان آب را به شکل یک فیلم پرده ای هموار تولید می کند. برخلاف سایر فواره‌های آبی، آب به سمت پایین حرکت می‌کند یا با پمپاژ آب بر روی یک صفحه منحنی صاف به پایین می ریزد.  ما تنها به بخشی از الگو ها اشاره کردیم چرا که الگو های جریان نازل فواره آب بسیار متنوع هستند، الگوهای ثابت و یا چرخان نیز در زیبایی و گیرایی از استثنایی برخوردار نیستند اما کاربرد آن ها بیشتر در دریاچه های مصنوعی و یا مکان های تجاری می باشد.

 

مطالب مرتبط :

کنترل آبنما
انواع آبنما
آبنما سنگی
آبنما خانگی
آبنما باغی

 





:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: